|
Een update |
Het eerste kwartaal van 2023 is achter de rug. Het waren drukke maanden voor het ACOI. In deze nieuwsbrief praat ik u graag bij. Lydia Bremmer Secretaris Directeur Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"We waren de afgelopen maanden bij ruim tien zaken betrokken als bemiddelaar rondom openbaarheid van informatie. Dat aantal groeit. Steeds vaker weten, met name journalisten, ons te vinden. Dat is mooi, maar het geeft tegelijkertijd ook aan dat veel overheidsorganisaties worstelen met het begrip openbaarheid. Het omgaan met Woo-verzoeken is soms ook lastig. Wat maak je wel openbaar en wat niet en hoe snel doe je dat? Voor het Adviescollege moet openbaarheid altijd de norm zijn en niet de uitzondering. Dat hebben we in januari in ons eerste advies aangegeven rondom het bewaren van chatberichten. Het ging hier om een gevraagd advies van de minister van BzK. Het kabinet heeft inmiddels een reactie gegeven op het advies en het ACOI is uitgenodigd om hierover op 17 mei verder te praten tijdens een rondetafelgesprek met de Tweede Kamercommissie voor Binnenlandse zaken. De openbaarheid als norm komt ook terug in het advies dat we begin april gaven aan het ministerie van VWS. Dat - ongevraagde - advies was volgens ons noodzakelijk na een bemiddeling tussen een journalist en het ministerie. Het onderwerp was openbaarheid van informatie rondom de coronapandemie. Belangrijke vraag was in hoeverre er sprake was van toegang tot informatie. Het Adviescollege hanteert als uitgangspunt in al zijn adviezen dat toegang tot overheidsinformatie noodzakelijk is voor het goed functioneren van het openbaar bestuur en de democratische rechtstaat. Zo moeten journalisten kunnen controleren hoe beleids- en bestuursvorming tijdens de coronapandemie heeft plaatsgevonden. Zij hebben die rol in dit geval niet naar behoren kunnen vervullen. Beide adviezen kregen volop media-aandacht. De eerste reacties van de politiek zijn instemmend. Nu is het aan bestuurders om er vervolg aan te geven. U mag van het ACOI verwachten dat we de uitwerking scherp in de gaten zullen houden. Voor een verdieping en andere onderwerpen verwijs ik u naar onderstaande links. Mochten er vragen ontstaan, neem dan gerust contact op via info@acoi.nl" |
|
|
|
Advies over het beheren en bewaren van chatberichten bij de overheid |
Vervolg |
Op 19 januari is dit advies aangeboden aan de minister van BZK, Hanke Bruins Slot. Naast het aanbieden van het advies zijn we ook zelf aan de slag om het correct opslaan van chatberichten te organiseren. Hierover informeren we in de toekomst verder. |
|
|
|
|
Advies VWS |
Update |
Op 5 april is het advies, inzake het Woo-verzoek naar informatie met betrekking tot COVID-19, aangeboden. Aanleiding voor het advies is een klacht van een freelance journalist over de wijze waarop VWS zijn Woo-verzoek behandeld heeft. |
|
|
|
|
Publicaties ACOI |
Openbaarheid |
Het ACOI staat voor actieve openbaarheid. Hiervoor is een openbaarheidsbeleid geschreven. Sinds kort vindt u de documenten van ACOI die van waarde zijn voor openbaarheid terug op onze website. |
|
|
|
|
AGENDA ACOI |
Wat is er te doen |
Via de agenda op onze site vindt u de activiteiten van ACOI voor de komende periode. De agenda wordt constant aangevuld. |
|
|
|
|
AANJAGER VAN OPENBAARHEID |
Interview met Lydia Bremmer in Od magazine |
Het magazine en e-zine Od, Overheidsdocumentatie, is het netwerkplatform voor informatieprofessionals bij de overheid en non-profitsector. In het laatste nummer werd Lydia Bremmer, secretaris directeur van ACOI geïnterviewd. |
|
|
|
|
|